Mugimendu urritasuna aurkitu ditzakegun
beste arazo bat da. Argi dago pertsona
bakoitza desberdina garela horregaitik arazo hau desberdina izango da
ume bakoitzean. Beti argi izan behar dugun aspektu bat da.
Mugimen-urritasuna duen ikaslea, sistemaren
batean (osteoartikularra, muskularra edo nerbiosoa) funtzionamendu-anomalia
baten ondorioz, modu iraunkorrean edo aldi batez mugimenaparatuaren alterazio
bat jasaten duena da; eta honek bere adineko ikasleek egin dezaketen
ihardueraren bat mugatu egiten dio maila desberdinetan. Kaltetutako sistemaren
arabera, mugimen-urritasunak ezaugarri jakin batzuk izango ditu. Eskolan
gehien agertzen direnei buruz hitz egingo
dugu, anomalia horiek jasaten dituzten ikasleen ezaugarri orokorrak zehaztuz.
Irakasleak izango garelakoan hezkuntzaren
erantzuna oso argi izan behar dugu. Hona hemen azaltzen da:
Lehentasuna duten
aspektuak:
Ingurune fisiko eta sozialarekiko elkarreragina ahalbidetzeko,
arreta handia jarri beharko da bere aurpegiko espresioetan, begien mugimenduetan,
soinuetan, ahoskatzeetan, eta borondatezko edonolako keinutan, horiei esanahia
ematen ikasteko: berekin elkarreragina duen pertsonaren arreta lortu eta
mantendu, gurariak, beharrak, arbuioa, esker ona, etab. adierazi... Beraz,
haiekin ditugun elkarreraginetan arreta jarri behar dugu beren begiradetan,
beren poztasun edo tristura-espresioetan, etab., ia nabari ezinak eta mugatuak
izan arren, edukin bat ematen saiatuz.
Edukin honek
arian-arian besteek ezagutzen duten benetako esanahi funtzionala izango du, eta
baliagarria izango da eskurapen berrietarako oinarri gisa. Ikasle bakoitzaren eskueran
jarriko dira jolasen edukinak, objektuak, eta argazkiak edo irudiak, komunikazioaren
edukina adierazteko, manipulatu, mugitu, ezagutu, izendatu edo, halakorik ezin
badute, seinalatu ahal izan ditzaten. Elkarbanatutako testuingurua beharrezkoa
da komunikazioaren garapenaren hasieran. Objektuekiko elkarreragin hau errazteko
beharrezkoak diren egokitzapenak egin beharko dira laguntza tekniko jakin
batzuk erabiliz. Adibidez, gure ikasleak objektuak izendatu ezin baditu, eta
eskuz seinalatu ezin baditu, objektuak panel batean jarri.
HPBak dituzten
ikasleak Lehen-mailako Hezkuntzan ditzakegu buru likornioarekin (kopetatik edo kokotsetik irteten den
eta buruan lotzen den ziria) seinala dezan.
Htzezko edo
hitzik gabeko komunikazio sistema bat eskuratzea
Erritmoan,
ahotsean edo artikulazioan zailtasunak izan arren, gutxi gorabehera ulergarriak
diren hitzak esaten dituzten ikasleen ahozko potentziala aprobetxatu behar da.
Logopeda irakasle
tutorearekin lankidetzan arituko da ahozko hizkuntza funtzionalaren garapena
lortzen saiatzeko. Horretarako, ikasleak saio indibidualizatuetan ikasi duena
orokortzen
saiatuko dira. Ikasleen motrizitateak kalte larriak jasan dituenean, hitz artikulatua
ez den beste komunikazio-teknikaren bat irakatsiko zaie, “keinuak” edo “sinbolo
grafikoak” erabiliz. Mugimena kalteturik duten ikasleek gehienbat sistema
grafikoak erabiltzen dituzte, esku-keinuak egiteko zailtasunak dituztelako.
Hauen bereizgarria da erabiltzen dituzten sinboloen abstrakzio-maila handiagoa
edo txikiagoa eta, honek, pertsonaren ezagutzagarapenaren mailari egokitzea
ahalbidetzen du.
Ahozko eta idatzizko
hizkuntzaren garapena
Hitzezkotzat
hartutako ikasleen potentziala aprobetxatu beharko da, Hikuntzaren arloko
edukin desberdinen ikaskuntza errazteko, artikulazioan, erritmoan edo ahotsean
akatsak badituzte ere. Ikasleak zailtasun handiak baditu, logopedaren laguntza beharrezkoa
izango da. Mugimen-ezintasun handia duten ikasle jakin batzuek irakurtzea lor
dezaten, laguntza zehatz batzuk erabili beharko dira (atrilak,orrialdeak
pasatzeko eskuko, ahoko edo buruko tresnak, informazioa orrialde batetik
ordenadorera pasatzeko scannerra...). Esku-manipulazioa duten ikasleek idaztea
lor dezaten, arkatzari eusteko egokitzapen jakin batzuk bakarrik beharko dira.
Zuzenean idaztea
ezinezkoa denean, beste laguntza-mota batzuetara jo beharko da (idazmakina
normalak edo elektronikoak eta ordenadorea eta bere periferikoak, xagu egokituak...).
Teklatua eta ordenadorea maneiatzeko egokitzapen batzuk egin beharko dira
ikaslearengan edo teklatuan bertan.
No hay comentarios:
Publicar un comentario